Гульні для дзяцей старэшага ўзросту
Мамы і таты будучых першакласнікаў!
Існуе меркаванне, што чым бліжэй дзіця да школы, тым менш яно павінна гуляць, гэта памылка.
Чаму ж так важна гуляць з дзіцем, асабліва ў гады падрыхтоўкі да школы?
У гульні дзеці:
• вучацца прымяняць наяўныя ў іх веды;
• ставяцца перад неабходнасцю пошуку новых ведаў;
• атрымліваюць багаты пачуццёвы досвед, перш за ўсё які тычыцца ўласцівасцяў і якасцяў разнастайных прадметаў, якія акружаюць іх.
• у гульні развіваюцца ўсе псіхічныя працэсы - увага, памяць, мысленне, гаворка і, што асабліва істотна, уяўленне.
Дарослым важна кіраваць гульнявой дзейнасцю дзіцяці.
Па-першае, для таго, каб гульня была больш мэтанакіраванай, цікавай і развиваючай.
Па-другое, гульня патрабуе партнёраў, а зацікаўлены дарослы - добры гульнявы партнёр.
Па-трэцяе, гульня - своеасаблівыя зносіны, а ўдзел у ім бацькоў дастаўляе дзіцяці вялікую радасць.
Найбольш карысныя для падрыхтоўкі дзяцей да школы гульні, якія:
• фарміруюць увагу, памяць, засяроджанасць («Хто сышоў?», «Што змянілася?», «Што схавалі?», «Які карцінкі не хапае?», «Зрабі гэтак жа»);
• развіваюць дзіцячыя ўяўленні аб якасцях і ўласцівасцях прадметаў («Што з чаго зроблена», «Крама Тканіны», «Угадай навобмацак», «Угадай на смак», «Знайдзі такі ж прадмет» (па колеры, велічыні, форме);
• развіваюць лагічнае мысленне («Што спачатку, што потым», «Поры года», шашкі, шахматы, «Параўнай па велічыні») і гаворка («Словы наадварот», «Сінанімы», «Прыдумванне вершаў»).
Вашай увазе мы прапануем гульні, якія найбольш часта выкарыстоўваюць у працэсе падрыхтоўкі дзіцяці да школы:
Назаві тры прадметы
Гэтая гульня развівае ў дзіцяці слоўна-лагічнае мысленне. Вядучы заве слова (напрыклад, мэбля) і кідае мяч аднаму з гульцоў, той павінен назваць тры прадмета, якія можна назваць адным гэтым словам (напрыклад, крэсла, стол, ложак). Хто памыліўся, плаціць фант.
Графічная дыктоўка
Для практыкавання патрэбен сшыткавы ліст у клетку і аловак. Першы час для дзіцяці пажадана паставіць кропкі, каб ён ведаў, адкуль пачынаць узор. Перад пачаткам практыкаванні няхай дзіця пакажа, дзе ў яго правая і дзе левая рука. Растлумачце дзіцяці, што вы будзеце дыктаваць яму ўзоры, а яно будзе маляваць па маленькіх клетках. Узоры могуць быць любымі, а пачынаць пажадана з простага, напрыклад:
Адна клетка ўверх. Адна клетка направа. Адна клетка ўніз. Адна направа.
Прапануйце дзіцяці скончыць узор самастойна да канца радка. Далей можна даваць заданні больш складана.
Заданне на ўвагу
Дзіцяці прапануюць намаляваць 10 (для пачатку можна менш) трохвугольнікаў (або любых іншых фігур) і зафарбаваць, напрыклад, другую, сёмую і дзявятую фігуры (або любыя іншыя па парадку).
Што змянілася?
Перад дзіцем выкладваюць 7 карцінак або цацак (для пачатку можна 3-4), ён павінен запомніць, як яны размешчаны. Затым дарослы просіць дзіця зачыніць вочы, у гэты час мяняе 2 (затым мага больш) карцінкі (цацкі) месцамі або прыбірае адну (ці больш) з іх. Дзіцяці просяць адкрыць вочы, ён павінен заўважыць, што змянілася.
Чацвёрты лішні
Гэтае практыкаванне можна праводзіць у некалькіх варыянтах:
1) з карцінкамі: дарослы выкладвае 4 карцінкі з выявай прадметаў і кажа дзіцяці: «Тут тры карцінкі падыходзяць адзін да аднаго, а адзін не паходзіць да іх. Пакажы яе. Чаму яна лішняя? Напрыклад, кот, сабака, ластаўка, мыш (ластаўка – лішняя, бо гэта птушка, а астатнія – жывёлы) ці любыя іншыя малюнкі.
2) з навакольнымі прадметамі: дарослы звяртае ўвагу дзіцяці на любыя прадметы дома або на вуліцы і пытаецца, што лішняе і чаму. Напрыклад, крэсла, стол, кубак, ложак.
3) са словамі: дарослы называе чатыры словы і пытаецца ў дзіцяці, якое слова лішняе і чаму. Напрыклад, нос, вушы, акуляры, вочы.
Знайдзі прадмет трохвугольнай (квадратнай, прамавугольнай, круглай) формы
Гульня развівае ў дзіцяці ўспрыманне формы. Дзіцяці прапануюць у навакольным становішчы або на малюнку знаходзіць і называць прадметы зададзенай формы. Напрыклад, трохкутнай формы: падстаўка для рондаля, формачкі для печыва, каўпачок у Пятрушкі, ёлка, дах у хаткі. Хто больш назаве прадметаў зададзенай формы, той выйграў.
Штрыхоўка
Дарослы малюе любую геаметрычную фігуру (круг, квадрат, трыкутнік, прастакутнік) і праводзіць у ёй 1-2 лініі (гарызантальныя, вертыкальныя або па-дыяганалі), на канцы якіх намалявана па адной стрэлачцы (каб дзіця разумела, у якім кірунку штрыхаваць фігуру) . Дзіця заканчвае штрыхоўку, распачатую дарослым, а дарослы тым часам сочыць за тым, каб дзіця малявала ў патрэбным кірунку і каб лініі былі прамыя і роўныя.
Паслядоўнасць падзей
Дзіцяці прапануюць па карцінках распавесці пра якую-небудзь падзею, пры гэтым пытаюцца, што было спачатку, што потым і чым усё скончылася. Чым падрабязней дзіця расказвае, тым лепш, пажадана, каб яно гаварыла поўнымі прапановамі.
Можна прачытаць дзіцяці невялікую казку ці апавяданне і папрасіць яго падрабязна і паслядоўна пераказаць.
Некалькі парад, як арганізаваць гульню:
1. Ніколі не адмаўляйцеся пагуляць з дзіцем, нават калі вам няма калі. Абавязкова знаходзіце (лепш загадзя) час для сумеснай гульні.
2. Падбірайце гульні не занадта цяжкія, але і не занадта лёгкія, бо цікавасць падае ў тым і ў іншым выпадку.
3. Падрабязна тлумачце правілы гульні. Будзьце аб’ектыўныя ў адзнацы гульнявога выніку. Падтрымлівайце дзіця, калі гульня “не клеіцца”, хвалеце за сумленнае імкненне да перамогі.
4. Прыдумвайце новыя гульні разам з дзіцем. Дайце яму магчымасць самому прыдумляць розныя варыянты адной гульні.
5. Займаючыся дома з дзіцем, часцей бярыце сабе ролю вучня, а не настаўніка. Ператворыцеся ў зусім дурненькага, які не разумее першаклашку і задавайце дзіцяці розныя пытанні (“Чаму?”, “Навошта?”)
6. Спакойна, без раздражнення стаўцеся да цяжкасцяў і няўдач дзіцяці. Не лайце, не саромееце дзіця за няўдачы.
Гуляйце і перамагайце!