Адаптацыя дзіцяці ў дашкольнай установе
"Дзяцінства - гэта важнейшы перыяд чалавечага жыцця, не падрыхтоўка да будучага жыцця, а сапраўднае, яркае, самабытнае, непаўторнае жыццё. І ад таго, хто вёў дзіця за руку ў дзіцячыя гады, што ўвайшло ў яго розум і сэрца з навакольнага свету - ад гэтага ў вырашальнай ступені залежыць, якім чалавекам стане сённяшняе дзіця".
В.А. Сухамлінскі
Адаптацыя - гэта прыстасаванне да зменлівых умоў. А жыццё маляняці, якое паступае ў дзіцячы сад, мяняецца вельмі рэзка. Нязвыклая ежа, нязвыклыя гульні, адсутнасць побач мамы, пастаянны кантакт з іншымі дзецьмі ... Як жа дапамагчы дзіцяці перажыць гэты складаны перыяд?
Праблема дзіцячага сада - добра гэта ці дрэнна, аддаваць дзіця ці не аддаваць - рана ці позна ўзнікае ў кожнай сям'і. Актуальнасць праблемы амаль не залежыць ад узроўню дабрабыту сям'і і ад занятасці бацькоў, кожны з якіх мае свой уласны вопыт і сваё асабістае меркаванне аб вартасцях і недахопах дзіцячых дашкольных устаноў.
Па-за ўсякімі сумненнямі, прыняцце рашэння бацькамі шмат у чым вызначаецца вышэйзгаданым асабістым вопытам. Тым не менш наведванне дзіцячага сада мае свае плюсы і мінусы, пэўныя не з пункту гледжання канкрэтных мамы і таты, а з пункту гледжання навукі, дакладней, навук - педагогікі, медыцыны, псіхалогіі, сацыялогіі.
Адразу ж адзначым, што з пункту гледжання навукі ў цэлым дзіцячы сад адназначна разглядаецца як фактар станоўчы, абсалютна неабходны для паўнавартаснага выхавання. І з гэтым нельга не пагадзіцца, бо чалавек з спрадвечных часоў - істота калектыўная. Мастацтва зносін з іншымі членамі супольнасці шмат у чым вызначае ўсё жыццё чалавека. Гэтаму, несумненна, варта вучыцца з дзяцінства - ніякая сям'я, ніякія нянькі-гувернанткі, ніякія непрацуючыя бабулі не ў стане замяніць дзіцячы сад.
Як трэба рыхтаваць бацькам дзіцяці да паступлення ў дзіцячы сад
• Не абмяркоўваць пры малым хвалюючыя Вас праблемы, звязаныя з дзіцячым садам. Наладзіць маляняці як мага станоўчае для яго паступлення ў дз/с.
• Афармляць у дзіцячы сад дзіця толькі пры ўмове, што ён здаровы. Павысіць ролю гартуючых мерапрыемстваў.
• Не аддаваць малога ў дзіцячы сад у разгары крызісу 3-х гадоў.
• Загадзя даведацца ўсе новыя моманты ў рэжыме дня ў дзіцячым садзе і ўвесці іх у рэжым дня дзіцяці дома.
• Як мага раней пазнаёміць маляня з дзецьмі і выхавацелямі ў дзіцячым садзе, куды ён хутка прыйдзе. Раскрыць маляню «сакрэты» магчымых навыкаў зносін з дзецьмі і дарослымі людзьмі.
• Вучыць дзіця дома ўсім неабходным навыкам самаабслугоўвання.
• Рыхтаваць дзіця да часовай разлукi з Вамі і даць зразумець яму, што гэта непазбежна толькі таму, што ён ужо вялікі. Унушаць яму, што гэта вельмі выдатна, што ён дарос да саду і стаў такім вялікім.
• Не нервавацца і не паказваць сваю трывогу напярэдадні паступлення ў дзiцячы садок.
• Планаваць свой адпачынак так, каб не пакідаць дзіцяці першы час на цэлы дзень у дзіцячым садзе.
• Увесь час тлумачыць дзіцяці, што ён для Вас, як і раней, дарагі і любімы.
Як трэба паводзіць сябе бацькам з дзіцем, якія пачалі наведваць дзіцячы сад:
• Не пакідаць яго на цэлы дзень у дзіцячым садзе, крыху раней забіраць дадому.
• Стварыць для яго спакойны, бесканфліктны клімат у сям'і, памяншаць нагрузку на нервовую сістэму.
• На час спыніць паходы ў цырк, тэатр, у госці.
• Стварыць у выходныя дні дома для яго такі ж рэжым, як і ў дзіцячым садзе.
• Не рэагаваць на выхадкі дзіцяці і не караць яго за капрызы.
• Пры выразе неўратычных рэакцый пакінуць малога на некалькі дзён дома, адразу звярнуцца да псіхолага і дзіцячаму ўрача.
Як не трэба паводзіць сябе бацькам з дзіцем, якія распачалі наведваць дзіцячы сад:
• Пры дзіцяці дрэнна казаць аб дзіцячым садку, канфліктаваць з ім дома.
• Пагражаць дзіцяці дзіцячым садам як пакараннем за дзіцячыя грахі і непаслухмянасьць, позна забіраць дадому.
• Перашкаджаць кантактам малога з дзецьмі ў групе.
• Вадзіць дзіця ў шматлюдныя месцы, рэзка мяняць у выхадныя яго рэжым дня.