Кансультацыя для бацькоў
“Развіццё дробнай маторыкі рук і інтэлект дзіцяці”
• Дробная маторыка, як яна аказвае ўплыў на развіццё дзяцей?
• Практыкаванні для развіцця дробнай маторыкі
Развіццё дробнай маторыкі ў дзяцей - адзін з істотных фактараў, які адказвае не толькі за своечасовае фарміраванне навыкаў складнай гаворкі ў дашкольнікаў, але і за агульны ўзровень іх інтэлектуальнага развіцця.
Дробная маторыка - гэта сукупнасць рухаў пальцаў, далоняў і пэндзляў рук дзіцяці. Навукоўцамі даўно ўстаноўлена, што ў дзяцей, якія добра каардынуюць руху сваіх пальчыкаў, хутка і своечасова развіваюцца аддзелы галаўнога мозгу, якія адказваюць за фарміраванне маўленчых навыкаў.
Правядзем тэст
Папытайце дзіця (узростам 1,5-3 года) падняць далоньку і па чарзе паказаць спачатку адзін пальчык, потым другі, затым трэці. Тыя дзеткі, якія без адмысловай працы могуць падымаць і апускаць пальчыкі ізалявана, хутчэй за ўсё, ужо пачалі казаць і маўленчы запас іх высокі. А вось калі дзіця не можа рухаць кожным пальчыкам асобна, то ўзровень развіцця ў яго дробнай маторыкі невысокі. Хутчэй за ўсё, такія дзеткі пакуль не размаўляюць і ў іх узнікаюць праблемы з маўленчым развіццём.
Паўнавартасная трэніроўка пальцаў рук павінна ўключаць не толькі масаж пэндзляў рук, але і кожнага пальца паасобку. Асобе ўвагу трэба надаваць падушачках пальцаў, бо менавіта там знаходзяцца нервовыя канчаткі, правільная стымуляцыя якіх, адлюстроўваецца спрыяльным чынам на працы расце мозгу маленькага дзіцяці.
Каб дзіцяці падабаліся гульні і маніпуляцыі з рукамі, можна расказваць яму падчас заняткаў кароценькія вершыкі, прымаўкі, прымаўкі.
напрыклад:
Гэты зайчык у лес пайшоў (ўзялі вялікі пальчык)
Гэты зайка грыб знайшоў (перайшлі да паказальным)
Гэты зайка чысціць стаў (масажуючы сярэдні пальчык)
Гэты зайка смажыць стаў (перайшлі да безыменнаму)
Ну, а гэты ўзяў - і зьеў! (Скончылі масажаваць мізінчык).
Заняткі, якія стымулююць і развіваюць дробную маторыку дашкольнікаў, вельмі разнастайныя. Гэта, перш за ўсё, гульні, спецыяльныя творчыя заданні, заданні, якія стымулююць фізічную актыўнасць патрэбных аддзелаў рук малых. Важна памятаць, што пакуль дзіця маленькае трэба надаваць як мага больш увагі практыкаванням па развіцці яго дробнай маторыкі, гэта дапаможа пазбегнуць праблем, звязаных з затрымкай маўленчага і інтэлектуальнага развіцця ў далейшым.
Практыкаванні для развіцця дробнай маторыкі
Гуляем з дробнымі часціцамі і прадметамі.
Гэтыя заданні вельмі простыя, іх лёгка арганізаваць, выкарыстоўваючы падручныя матэрыялы: пацеры, гузічак, фасолю, гарох. Самае элементарнае заданне - сартаванне. Можна змяшаць некалькі відаў прадметаў: гарох, фасолю і, напрыклад, гузічак, і прапанаваць дзіцяці размеркаваць гэтыя прадметы ў тры асобныя групы - фасоль, гарошыны і гузічак. Акрамя развіцця дробнай маторыкі гэтыя гульні добра трэніруюць цярпенне і ўвага, таму яны будуць нялішнім для тых дзяцей, у якіх ёсць праблемы ўседлівасцю.
Ўвага: гэта заданне не падыходзiць зусім маленькім дзецям да паўтара года, у сувязі з тым, што выконваючы, яго яны могуць праглынуць якія-небудзь з маленькіх прадметаў. Калі вы ўсё ж далі такое заданне дзіцяці, не пакідайце яго падчас выканання без нагляду.
Заданні і практыкаванні на развіццё сілы і каардынацыі рук дашкольнікаў
• размінаем цеста, пластылін, гліну. Акрамя развіцця сілы падчас размінанія кавалачка пластыліну або тэсту адбываецца самамасаж ручак і далонек дзіцяці. Пакажыце, якія ямкі застаюцца ў пластыліне, калі вы або дзіця націснеце на яго рознымі пальчыкамі.
• ўціскаюцца асобныя прадметы ў пластылін.
Вельмі карыснае заданне, стымулюючае таксама творчы падыход. Прадэманструйце дзіцяці, што атрымаецца, калі ўціснуць у пласт тэсту або пластыліну пацеркі, гарошынкі, фасолю. Складзеце, выкарыстоўваючы пералічаныя прадметы, прасценькі малюнак на кавалачку пластыліну, напрыклад, сонейка з праменьчыкамі.
• Рвём і мнём паперу. Парвіце ліст непатрэбнай паперы наступным чынам: вазьміце лісток у дзве рукі і пацягніце яго рукамі ў розныя бакі. Пакажыце гэтак жа, як можна таксама змінаць лісты паперы, патрэніруйцеся разам ляпіць з змінаць паперы «снежкі». Перад выкананнем гэтага задання, варта растлумачыць маляню, што ірваць і змінаць можна толькі тую паперу, якая ўжо выкарыстана і не патрэбна.
• націскаюць на грушу, гуляй бруёй паветра. Пакажыце дзіцяці невялікую гумовую грушу. Прадэманструйце, як з яе выходзіць паветра, калі вы сціскаеце яе рукой. Для таго каб дзеянне было больш наглядным, пакладзіце перад грушай што-небудзь лёгкае: Пёрышко, кавалачак паперы або тканіны. Калі вы сціснецца грушу, пад дзеяннем які выходзіць з яе паветра прадмет пачне рухацца, і гэта абавязкова зацікавіць малога. Прапануеце яму прарабіць тыя ж маніпуляцыі самастойна.
• намотваецца на катушку (палачку, ручку, аловак) тоўстую нітку, пражу, шнурок. Заданне карысна рабіць у двух кірунках - не толькі намотваць нітку, але і размотваць ўжо наматаў ранняе. Заняткі з рознай тэкстурай (шнуркі, пража, ніткі) добра разнастаяць тактыльныя адчуванні дзіцяці.
Гульні, якія стымулююць развіццё дробнай маторыкі ў дзяцей
«Дзе схавалася цацка?» - Вельмі простая і карысная гульня для дзяцей узростам ад аднаго года.
Вам спатрэбяцца: невялікі мячык, некалькі дробных цацак. Памеры цацак і мячыка павінны быць падабраныя так, каб яны маглі свабодна змяшчацца ў ручцы малога.
Крок 1. Вазьміце шарык у руку і схавайце яго ў далоні. Прадэманструйце малому, што шарык, прапаў, схаваўся. Потым адкрыйце далонь і пакажыце, як шарык «знайшоўся». Прапануеце дзіцяці «папрацаваць» чараўніком - дайце яму шарык, хай ён сціснецца яго ў далоньцы так, каб яго не было відаць, «схавае яго». Выкарыстоўваючы гэты прыём можна працягнуць гульню, адгадваючы, у якой руцэ (у аднаго з бацькоў або дзіцяці) «схаваўся шарык».
Крок 2. Зараз вазьміце цацку або шарык крыху больш памерам, чым папярэднія цацкі. Яна не павінна цалкам «хавацца» ў далоньцы дзіцяці. Папытаеце яго паспрабаваць схаваць прадмет самастойна, а калі ў яго ня будзе атрымлівацца-дапамажыце яму, паказаўшы, як можна задаволіць «хатка» для цацкі выкарыстоўваючы дзве далонькі адразу.
Абыграйце сітуацыю, распавёўшы, што ідзе галодны ваўчок, які хоча з'есці калабка (мячык), і трэба дапамагчы калабка схавацца так, каб ваўчок яго не знайшоў.
Гэтая гульня выдатна развівае захоп чаго-небудзь пэндзлем, развівае якія суадносіцца дзеянні ручак, дапамагае засвоіць ўяўленне дзіцяці аб рэальнай велічыні прадметаў.
«Пагуляць у доктара» -такія гульні асабліва папулярныя ў дзяўчынак.
Вам спатрэбяцца: любімая цацка (мішка, лялька) вузкі і доўгі бінт або стужачка таўшчынёй 3 гл.
Растлумачце дзіцяці, што з мішкам здарылася няшчасце - ён бегаў і параніў лапку, і яму неабходна дапамагчы - зрабіць перавязку. Для большага эфекту, калі вы скарысталіся лялькай, а не мяккай цацкай можна намаляваць ранку фламастэрам. Пажадана, каб месца перавязкі было пазначана - гэта дапаможа развіццю каардынацыі рухаў. Спачатку заматаных ранку бінтам самастойна, хай маляня паглядзіць, як гэта робіцца. Затым прапануеце яму папрацаваць доктарам. Замацуеце практыкаванне, паўтарыўшы яго на другой ножкі або ручцы лялькі.
Гульні, якія ўключаюць Намотванне бінтоў, стужак, шнурок на якую-небудзь аснову выдатна развіваюць руху пэндзляў рук і пальчыкаў, вучаць дзіцяці каардынаваць руху верхніх канечнасцяў.
Дашкольнікаў ўзросту 3-5 гадоў зацікавяць больш складаныя варыянты заданняў гульні. Гэта могуць быць гульні з пазлы (можна выкарыстоўваць драўляныя рамкі з ўкладышамі, класічныя пазлы). Таксама вельмі карыснымі будуць заданні на канструяванне. Пажадана выкарыстоўваць канструктары з розных матэрыялаў: драўляныя, пластыкавыя, з рознымі формамі дэталяў і мацаванняў.
Добра развіваюць дробную маторыку гульні і практыкаванні з палачкамі для рахунку. Давайце дзіцяці заданні скласці розныя геаметрычныя фігуры з падліковых палачак, прасценькія карцінкі. Акрамя дробнай маторыкі такія заданні выдатна развіваюць прасторавае і лагічнае мысленне.
Важна памятаць, што практыкаванні для развіцця дробнай маторыкі неабходныя для гарманічнага росту любога дзіцяці, так як яны спрыяюць не толькі паляпшэнню работы маўленчага апарата, але і ўзгадняюць працу паняткавых і рухальных цэнтраў арганізма, а таксама эфектыўна рыхтуюць руку дашкольнікаў да ліста.