Маршрут руху выхаванцаў «Бяспечны шлях дадому» - гэта схема і апісанне рэкамендуемага шляху руху з установы дашкольнай адукацыі да хаты і назад.
Маршрут ва ўстанову дашкольнай адукацыі і назад да хаты павінен быць не абавязкова самым кароткім і самым хуткім, але абавязкова - самым бяспечным для выхаванца. Працаваць з дзіцем над выпрацоўкай навыкаў бяспекі неабходна рэгулярна, для фарміравання ў іх устойлівых рэфлексаў у выкананні асноўных правілаў дарожнай бяспекі.
Для зніжэння рызыкі траўматызму і папярэджання небяспечных сітуацый на вуліцы і дарогах бацькі і выхавальнікі дашкольнай адукацыі павінны:
1. Правесці хоць бы адзін размова з дзіцем па бяспечным паводзінам на вуліцы. Хай дзіця ў пачатку размовы назаве тыя разнавіднасці небяспекі, з якімі ім даводзіцца сустракацца на вуліцы. Калі ёсць магчымасць, то папярэдне удакладніце інфармацыю аб небяспеках, з якімі, як яны лічаць, могуць сутыкнуцца па дарозе ў дашкольны цэнтр, а потым супастаўце са сваімі назіраннямі. Вельмі часта ўяўленне дарослых і дзяцей аб небяспеках, якія падпільноўваюць іх на вуліцы, не супадае. Варта асабліва падрабязна разабраць усе магчымыя сітуацыі. Спіс небяспекі можа быць, напрыклад, наступным: аўтамабілі якія рухаюцца, ажыўленыя дарогі і ўсё, што з імі звязана; аўтамабілі і іншыя транспартныя сродкі, прыпаркаваныя ў дварах і на абочынах дарог; пабудовы, дрэвы і іншыя аб'екты, якія зачыняюць агляд пешаходам; слізкія дарогі і тратуары; каналізацыйныя люкі; будаўнічыя лесу, лесвіцы і т. п.; ледзяшы на дахах дамоў у зімова-вясновы перыяд; адсутнасць асвятлення; жывёлы (агрэсіўныя вулічныя і хатнія сабакі; кошкі і птушкі як крыніца пераносу інфекцый і інш); людзі, схільныя да агрэсіўным паводзінам (п'яныя, неадэкватныя і да т. п.); вулічныя рабаўнікі і хуліганы.
2. Абыйсці з дзіцем усе бліжэйшыя вуліцы, адзначаючы патэнцыйна небяспечныя месцы. Пры выбары бяспечнага варыянты выбіраюцца месцы пераходу вуліц найбольш лёгкія і бяспечныя. Пешаходны пераход са святлафорам больш бяспечны, чым пешаходны пераход без святлафора. Вуліца і ўчасткі, дзе не абцяжараная бачнасць праезнай часткі (няма густых кустоў, пабудоў, гурбаў, дрэў, якія стаяць машын, зачыняюць агляд і г. д. Пазначце «астраўкі бяспекі». Імі могуць быць: размешчаная побач школа (там амальасабліва буйнагабарытных), больш бяспечная, чым вуліца са стаячымі машынамі і іншымі прадметамі, якія заўсёды ёсць ахоўнік), прадуктовы магазін і банк (па той жа прычыне), аддзяленне паліцыі, частка пажарнай аховы, бібліятэка і т. п.
3. Распрацаваць маршрут руху «Дом – Дашкольны цэнтр - Дом». Прайдзіце з дзіцем гэтым маршрутам у спакойным тэмпе, праверце час руху па гэтым маршруце.
4. Заключыць дагавор з дзіцем, згодна з якім ён будзе рухацца толькі па ўзгодненым з вамі бяспечным маршруце, не будзе нідзе зрэзваць шлях, а таксама не будзе заставацца ў двары, калі ўсе дзеці ўжо разышліся па хатах ( напрыклад, калі дзіця гуляе каля дома ў двары або на тэрыторыі бліжэйшых дзіцячых садоў). Гэты дагавор - аснова вулічнай бяспекі. Але ў першы час усталюйце негалосны кантроль за рухамі дзіцяці.
ПАМЯТКА ДЛЯ БАЦЬКОЎ ПА ПРАВІЛАХ ДАРОЖНАГА РУХУ
1. Неабходна вучыць дзяцей не толькі выконваць Правілы руху, але і з самага ранняга ўзросту вучыць іх назіраць і арыентавацца. Трэба ўлічваць, што асноўны спосаб фарміравання навыкаў паводзін - назіранне, перайманне дарослым, перш за ўсё бацькам. Многія бацькі, не разумеючы гэтага, асабістым прыкладам навучаюць дзяцей няправільнага паводзін.
2. Знаходзячыся на праезнай частцы, не спяшаецеся, пераходзьце дарогу мерным крокам. Інакш вы навучыце спяшацца там, дзе трэба назіраць і забяспечыць бяспеку.
3. Выходзячы на праезную частку дарогі, спыніце размаўляць - дзіця павінен ведаць, што пры пераходзе дарогі трэба засяродзіцца.
4. Не пераходзьце дарогу на чырвоны або жоўты сігнал святлафора, як бы вы пры гэтым не спяшаліся. Пераходзьце дарогу толькі ў месцах, пазначаных дарожным знакам "Пешаходны пераход". З аўтобуса, таксі, выходзьце першымі. У адваротным выпадку дзіця можа ўпасці ці пабегчы на праезную частку.
5. Прыцягвайце дзіцяці да ўдзелу ў вашых назіраннях за абстаноўкай на дарозе, паказвайце яму тыя машыны, якія рыхтуюцца паварочваць, едуць з вялікай хуткасцю і г. д. Вучыце яго ацэньваць хуткасць і кірунак будучага руху машыны.
6. Не выходзьце з-за кустоў або машыны, не агледзеўшы папярэдне дарогу, - гэта тыповая памылка і нельга дапускаць, каб еѐ паўтаралі.
7. Не пасылайце дзіцяці пераходзіць або перабягаць дарогу наперадзе вас - гэтым вы навучаеце яго ісці праз дарогу, не гледзячы па баках. У дзіцяці павінен быць выпрацаваны цвёрды навык: перш чым зрабіць першы крок з тратуара, ён паварочвае галаву і аглядае дарогу ва ўсіх напрамках. Гэта павінна быць даведзена да аўтаматызму. ( Часам дзіця проста не заўважае машыну або матацыкл здалёк).
8. Цвёрда засвойце самі і прывучыць дзіцяці, што ўваходзіць у любы від транспарту і выходзіць з яго можна толькі тады, калі ён стаіць.