Выхоўваем вундэркінда
Галоўная дзейнасць у дашкольным узросце - гэта гульня. Якія неабходны правілы для таго, каб вырасціць генія?
1) Майце зносіны з дзіцем. Мець зносіны - значыць распавядаць, слухаць і адказваць на пытанні. Адзіным аўтарытэтнай крыніцай ведаў для маленькага даследчыка з'яўляецца аўтарытэтны дарослы. Задаючы пытанні, малы не толькі атрымлівае звесткі пра навакольны свет. Ваша рэакцыя на яго пытанні фарміруе такія якасці асобы, як упэўненасць у сабе ці прыніжаная самаацэнка, дапытлівасць або пагашэнне цікавасці ва ўсім, развітае творчае мысленне або проста прытрымліванне інструкцыям. Плануючы нешта, хай меню вячэры - далучайце дзіця да абмеркавання. Менавіта такія дзеці, якія ўмеюць прыслуховацца да якога-небудзь меркавання, лягчэй за ўсё праходзяць праз перыяд падлеткавага крызісу. Калі трохгадовае дзіця распавядае гісторыю, якая адбылася ў дзіцячым садзе - набярыцеся цярпення і даслухаць да канца. Калі дарослы раз за разам адмахваецца ад дзіцяці, ён робіць выснову "Мяне не любяць", "Я не патрэбен і не цікавы". За такой высновай варта страта як даверу да дарослаг, так і вера ў сябе, дрэнныя паводзіны (з мэтай прыцягнуць увагу дарослага), расце трывожнасць дзіцяці. Адказвайце на пытанні дзіцяці. Задаючы пытанне, малыш як бы пытаецца: "Ты лічыш, што я годны адказу, ты мяне любіш? .." Усё гэта можа хавацца за нявінным пытаннем, "Чаму дзьме вецер або дрэвы растуць?" Для дзяцей вельмі важна бацькоўскі аўтарытэт, у тым ліку ўвага да іх пытанняў - гэта выхоўвае ў дзіцяці самапавагу.
2) Даючы дзіцяці прыгожыя, развіваючыя уяўленне цацкі - вы не проста марнуеце грошы, а ўкладваеце іх у выхаванне генія. Дазваляючы дзіцяці маляваць, хай на сценах, хоць вядома лепш на ватмане, налепленымі на шпалеры, разбіраць тыя ж цацкі, слухаць, як гучыць бразготка, глядзець, як рассыпаюцца кінутыя на падлогу прадметы, ляпіць нешта з пластыліну або цеста, - вы забяспечваеце дзіцяці паспяховыя сенсомоторные стадыі развіцця. Нельга прымушаць ў раннім ўзросце дзіця да навучання - гэта можа надоўга адбіць у яго жаданне вучыцца. Але і нельга перашкаджаць дзіцяці гуляць, так як ён хоча - гэта можа зрабіць яго пасіўным і затармозіць яго далейшае развіццё. У ідэале трэба гуляць і навучаць адначасова. Напрыклад, на кубіках Зайцава напісаны літары і склады так, што ў працэсе будаўніцтва хаткі або паравозік атрымліваюцца цэлыя фразы. Самі кубікі набітыя апілкамі: драўнянымі, калі на іх напісаны глухія зычныя, і металічнымі - калі звонкія. Ва ўзросце да пяці гадоў дзеці лёгка могуць вывучыць да пяці моў. Важным фактарам паспяховага навучання з'яўляецца натуральнасць - зносіны з носьбітамі мовы ці ў форме гульні, напрыклад, чытаючы казкі, слухаючы песенькі.
3) Выкарыстоўвайце яркія дэталі ў афармленні дзіцяча гапакою, хай дзіця з дзяцінства знаёміцца з рознымі кветкамі. Далучайце дзіця ўжо ў дзяцінстве да мастацтва - гэта разаўе ў ім пачуццё прыгожага. Выхоўвайце нават тады, калі вас няма дома - упрыгожце сцены геаграфічнымі картамі, старонкамі з энцыклапедый, на якіх намаляваныя віды жывёл, раслін, музычныя інструменты, карціны вядомых мастакоў. Не абавязкова дзіця стане вялікім мастаком або музыкам, але гэта будзе спрыяць яго агульнаму развіццю. Чым больш інфармацыі з розных абласцей ёсць у распараджэнні дзіцяці, тым прасцей раскрыцца яго таленту і развіцца задаткі і здольнасцях. Але ў дзіцяці павінна быць магчымасць выбару.
4) Шпацыруйце з дзіцем - бо мозг трэба насычаць не толькі карыснай інфармацыяй, але і кіслародам. Выпраўцеся з дзіцем у лес, да ракі, разглядайце навакольныя прадметы, гутарыце. Напрыклад, вазьміце ў рукі лісце некалькіх дрэў і пакажыце разнастайнасць колераў і разнастайнасць формаў. І гэта будзе не проста інфармацыя, але і сістэма узаемазвязаных уяўленняў дзіцяці пра сябе і сваім месцы ў навакольным свеце. Маляня з задавальненне бегае, скача і лазіць? Выдатна, бо актыўнасць стымулюе развіццё разумовых здольнасцяў.
5) І апошняе, не абсякае дзіця. Не прымушайце дзіця чытаць кнігу, калі ён хоча маляваць, каб не адбіць у яго жаданне да чытання і не зашкодзіць развіццю яго мастацкіх здольнасцяў. Дзіця, якому пастаянна робяць заўвагі і падказваюць, вырастае няўпэўненым у сабе, закрытым для ўспрымання інфармацыі. Калі дзіця адчувае сябе патрэбным, зразуметым, прынятым - ён вучыцца знаходзіць у гэтым свеце любоў. Вось якія асаблівасці выхавання будучых геніяў адзначыў у сваёй кнізе "14 геніяў" (Напалеон Банапарт, Уолт Дысней, Айседора Дункан, Пабла Пікаса, Марыя Мантэсоры, Нікола Тэсла і іншыя) аўтар даследчык Джын Н. Ландрам: паблажлівыя бацькі. Звяртаючыся з дзіцем як з унікальнай асаблівай асобай, вы прышчэпіць яму ўстойлівае самалюбства і ўпэўненасць у сабе. Дэманструйце сваю незалежнасць. Дзелавая або прадпрымальніцкая дзейнасць бацькоў прышчапляе дзіцяці тыя ж паводніцкія мадэлі. Шматлікія вандроўкі і частыя пераезды. Новыя культуры і знаёмствы станоўча ўплываюць на развіццё адвагі і вучаць не баяцца нявызначаных сітуацый. Свабода учынкаў і рухаў. Дазвольце дзецям выпрабаваць рызыку, вядома, не дапушчаючы катастрофы. Дзіцяці павінна быць прадастаўлена свабода даследавання свету, у той час як бацькі адсочваюць яго дзейнасць, каб новы досвед не пашкодзіў здароўю і жыццю іх дзіцяці. Развівайце моцныя бакі, не звяртаючы ўвагі на слабасці. Аптымізм - вось што павінна быць галоўным у замацаванні паводніцкіх якасцяў. Ніколі не дазваляйце рацыяналізму і негатывізму накіроўваць вашыя дзеянні. Кажыце дзіцяці, што адрознівацца ад іншых - гэта выдатна. Лідэры адрозніваюцца ад іншых. Рызыка варта заахвочваць, не лаючы за памылкі, дазволіць дзецям эксперыментаваць і вучыцца на памылках. Гульнявое навучанне вучыць рашэнню абстрактных праблем. Канструктары, мазаікі-галаваломкі і радыёканструктары - цацкі генія. Рашэнне эўрыстычных праблем развівае цэласнае разуменне свету і творчыя здольнасці. Інтуіцыя для генія - залатая якасць. Кнігі, фільмы і ўяўныя героі. Уяўныя і міфалагічныя героі адкрываюць перад дзіцем неабмежаваныя перспектывы, становяцца прыкладамі для росту і вызваляюць яго энергію. Кнігі і прагнае чытанне - ключы да поспеху. Да ведаў і дапытлівасці варта ставіцца з павагай. Веды нараджаюць энтузіязм. Дзеці павінны атрымліваць веды ў мастацтве, дакладных навуках, журналістыцы, паэзіі і філасофіі. Змяшчайце дзіця ў абстаноўку, стымулюючую яго, якая кіне яму выклік. Несвядомае ўбіранне ў сябе ўсяго як губка, і мы становімся пабочным прадуктам навакольнага становішча. Старайцеся ўзбагаціць яе, а не абедню. Гіперактыўнасць - надзвычай карысная якасць. Высокая энергічнасць і хуткасць заўсёды выйграюць. Назірайце за залішне актыўнымі дзецьмі, але не супакойвае іх лекамі і не карайце. Падобным паводзінамі кіруюць, але перамяніць яго нельга. Многія ўладныя людзі былі ў дзяцінстве вельмі актыўныя. Не абмяжоўвайце ўяўлення. Усе творчыя пачынанні дарослых родам з дзіцячых фантазій, якія з'яўляюцца пабочным вынікам развітога правага паўшар'я (які адказвае за прасторава-вобразнае мысленне) і цэласнага бачання свету.
Крыніца: http://psycabi.net/detskaya-psikhologiya/649-umnyj-rebenok-ili-kak-vyrastit-geniya-vunderkind-i-chto-dlya-etogo-nuzhno
Памятка для бацькоў
Ні ў якім разе не падводзьце дзіця ні пад якія стандарты. Кожнае дзіця развіваецца індывідуальна. Адны дзеці ў два гады выдатна гавораць, іншыя толькі прамаўляюць асобныя словы і гэта норма. Маленькі вундэркінд можа праявіць сябе ў іншай вобласці. Усе дзеці розныя.
Не вымаўляеце фразы тыпу: "Ні чога ты не ўмееш!" , "Ні чога з цябе не выйдзе!", "Бессталач!" і да т.п. Вы ж на самай справе так не думаеце. А што калі дзіця паверыць у вашы ўсталяванні? Вундэркінда такім метадам сапраўды не выхаваеш.
Не параўноўвайце сваё дзіцяці з іншымі, не стаўце яму ні каго ў прыклад. Жаданага выніку ад такога метаду выхавання вы не атрымаеце, а веру ў сябе ў дзіцяці напэўна падарве. Наш маленькі вундэркінд заўсёды павінен быць упэўнены, што для сваіх бацькоў ён самы лепшы.
Не імкнецца ўвасобіць праз вашаедзіцяці свае ня спраўджаныя дзіцячыя мары. Гэта вы марылі іграць на піяніна, а ў вашага дзіцяці могуць быць свае жаданні. Дзіця не ваша ўласнасць, гэта асобная ад вас асоба і з гэтым трэба лічыцца.
Ні якога гвалту! Дзеці (ды і дарослыя таксама) лёгка запамінаюць толькі тое, што ім цікава. Калі ж дзіця не праяўляе цікавасці да навучання, значыць ці вы яго ня здолелі зацікавіць ці ж дзіця проста не гатовы да ўспрымання прапанаванай яму інфармацыі. Не варта прымушаць маляня з пад палкі займацца толькі для таго, каб на прагулцы выхваляцца іншым матулям і татачкам аб унікальных здольнасцях вашага дзіцяці. Гэта вельмі дрэнна адаб'ецца на яго далейшым навучанні. Гвалт - не метад для выхавання вундэркінда.
</blockquote>
ЖАДАЕМ ПОСПЕХАЎ!!!